Potas - zapotrzebowanie

Potas jest jednym z trzech minerałów najważniejszych dla naszego organizmu. Potas jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca i zapobiega obrzękom. Zarówno jego niedobór, jak i nadmiar jest szkodliwy dla zdrowia. Jaką rolę w organizmie pełni potas? Jakie są źródła potasu w żywności? W jakich produktach występuje?
Potas to pierwiastek, który zapewnia prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Jon potasowy uczestniczy w regulowaniu pH komórki i ciśnienia osmotycznego. Potas jest także niezbędny do prawidłowego spalania węglowodanów i białek. Głównymi regulatorami gospodarki potasowej są nerki, co zapewnia utrzymanie stężenia tego pierwiastka na stałym poziomie.
Niedobór potasu - objawy
Puchną ci nogi albo ręce, masz nadciśnienie lub nieregularne bicie serca – to mogą być objawy niedoboru potasu. O braku tego pierwiastka w organizmie mogą też świadczyć skurcze mięśni nóg występujące podczas wysiłku i w upał. W ten sposób organizm sygnalizuje, że wraz z potem uciekło z niego zbyt dużo potasu i trzeba go uzupełnić. O niedoborze potasu może też świadczyć podenerwowanie lub zmęczenie.
Ile potasu potrzebujemy dziennie
Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi 2000–3000 mg potasu dziennie.
Kto jest narażony na niedobór potasu
Środki moczopędne powodują, że wraz z moczem wydalamy potas. Jeśli będziemy stosować je zbyt często i w dużych dawkach, może dojść do zaburzeń równowagi elektrolitowej w organizmie. Podobnie jest z niektórymi lekami nasercowymi i stosowanymi przy nadciśnieniu.

Są wśród nich takie, które wypłukują potas z moczem. Wówczas, podczas długotrwałej kuracji, lekarz kontroluje poziom pierwiastka we krwi i w razie potrzeby zaleca uzupełnienie diety preparatami potasu.
Czasem suplementy zaleca się także osobom chorym na cukrzycę, by poprawić ich wrażliwość na insulinę.
Na niedobór potasu są też narażone osoby na diecie odchudzającej, stosujące środki na przeczyszczenie, cierpiące na biegunki albo wymioty. W przypadku zatrucia, aby nie doprowadzić do odwodnienia i uzupełnić stracone elektrolity, trzeba dużo pić (niegazowaną wodę mineralną, słabą lekko osłodzoną herbatę, napary z rumianku, mięty, rozcieńczone soki owocowe) albo ratować się gotowymi preparatami.
Autor:

Może Ci się również spodoba